Sorry, no posts matched your criteria.
Lubić czytanie – to znaczy godziny nudów, które każdy człowiek miewa w życiu, zamieniać na godziny radości.

– przekonywał Monteskiusz.

 

My też jesteśmy tego zdania, dlatego zapraszamy, szczególnie w piątki, po dobrą książkę na weekend.

s. Barbara i s. Ruth

Zapraszamy do biblioteki w dniach nauki szkolnej

w godzinach od 7.45 do 15.15, w piątki – do godziny 14.30


 

Z komputerów i drukarki można korzystać przed rozpoczęciem lekcji i po ich zakończeniu oraz w czasie „okienek”.

Nie korzystamy z komputerów w czasie przerw międzylekcyjnych – wyjątkiem jest rekomendacja nauczyciela potwierdzona u bibliotekarza.

 


 

Ksero dla uczniów czynne w godzinach: 7.45 – 10.40 i 12.30 – 15.15, w piątki – do 14.30.

Lista lektur z JĘZYKA POLSKIEGO dla uczniów klas IV – VI SP

 

w roku szkolnym 2014/2015

w kolejności omawiania

klasa IV

  • C. S. Lewis – Lew, czarownica i stara szafa
  • Jan Brzechwa – Akademia Pana Kleksa
  • Janina Korczakowska – Spotkanie nad morzem
  • Carlo Collodi – Pinokio

klasa V

  • Mark Twain – Przygody Tomka Sawyera
  • Henryk Sienkiewicz –  W pustyni i w puszczy
  • Zbigniew Nienacki  – Niesamowity dwór
  • Frances H. Burnett  – Tajemniczy ogród

klasa VI

  • Kornel Makuszyński – Szatan z siódmej klasy
  • Irena Jurgielewiczowa – Ten obcy
  • Juliusz Verne – W 80 dni dookoła świata
  • Małgorzata Musierowicz – Szósta klepka lub Kwiat kalafiora

Lista lektur z JĘZYKA POLSKIEGO dla uczniów klas I – III G

 

w roku szkolnym 2014/2015

w kolejności omawiania

klasa I

  • Biblia i mity greckie (wybór)
  • Homer  –  Iliada i Odyseja (fragm.)
  • Kochanowski J. –  Fraszki i Treny (wybór)
  • Krasicki I. –  Bajki (wybór)
  • Molier  –  Skąpiec
  • Parandowski J. – Przygody Odyseusza (fragm.)
  • Pieśń o Rolandzie       
  • Sofokles   –  Antygona i mit o Labdakidach
  • Szekspir W. –  Romeo i Julia
  • Tolkien J. R.  – Hobbit, czyli tam i z powrotem
  • Dickens K. –  Opowieść wigilijna
  • wybrane wiersze poetów XX w., np.: W. Szymborskiej, J. Twardowskiego, T. Kubiaka,
    J. Harasymowicza, K. Iłłakowiczówny, M. Białoszewskiego, S. Grochowiaka, R. Brandstaettera, W. Broniewskiego,
  • wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu, np. artykuły i wywiady
    z „Victora Gimnazjalisty”, „Cogito”,
  • wybrany komiks,
  • powieść współczesna – wybrana przez uczniów w II semestrze.

klasa II

  • Defoe D.  –  Robinson Crusoe
  • Fredro A.  –  Zemsta
  • Mickiewicz A.  – Dziady cz. II. Reduta Ordona, To lubię
  • Prus B. – Kamizelka
  • Sienkiewicz H – Krzyżacy
  • Siesicka K. – Zapałka na zakręcie
  • Słowacki J.  – Balladyna (fragm.)
  • Żeromski S. –  Syzyfowe prace
  • wybrane wiersze poetów XX w., np.: A. Bursy, M. Białoszewskiego, M. Hillar, E. Stachury,
    J. Kaczmarskiego,
  • wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu, np. artykuły i wywiady z „Victora Gimnazjalisty”, ogólnopolskich gazet codziennych i tygodników.

                                                                                            

klasa III

  • Białoszewski M. – Pamiętnik z powstania warszawskiego
  • Christie A. – Morderstwo w Orient Expressie
  • Fiedler A. – Dywizjon 303
  • Fink I. – Zabawa w klucz
  • Kamiński A. – Kamienie na szaniec
  • Kapuściński R. – wybrany utwór (fragm.)
  • Defoe D. – Robinson Crusoe
  • Tolkien J. R. – Hobbit, czyli tam i z powrotem
  • wybrane wiersze poetów XX w., np.: M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, K. Wierzyńskiego,
    J. Lechonia, J. Tuwima, J. Przybosia, B. Leśmiana, K.K. Baczyńskiego, A. Słonimskiego, C. Miłosza, W. Szymborskiej, T. Różewicza, Z. Herberta, E. Lipskiej,
  • wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu, np. artykuły i wywiady
    z „Victora Gimnazjalisty”, ogólnopolskich gazet codziennych i tygodników,
  • wybrany komiks.

Człowiek kochający książki jest bogatszy od innych. Czasem przeczytanie jakiejś książki stanowi o losie człowieka.

R. Emerson

Książki także mają swoje losy.

Biblioteka Szkoły Sióstr Nazaretanek, tworzona od 1918 roku, dzieliła jej dramatyczne losy. Część przedwojennego księgozbioru, gdy budynki zostały zajęte przez Niemców na ośrodek germanizacyjny, siostry zabezpieczyły w klasztorze. Księgozbiór zgromadzony po 1946 roku, w wyniku likwidacji Liceum przez władze PRL w lipcu 1962, został przejęty przez państwowe licea: im S. Sempołowskiej i II LO im. T. Kościuszki. Po reaktywacji Liceum w 1990 roku część książek zostało zwróconych: były mocno zużyte i w dużej części zdezaktualizowane. Dary uzupełniające księgozbiór wpływały na jego przypadkowość.

Po utworzeniu Szkoły Podstawowej (1994) i gimnazjum (2001) biblioteka wciąż porządkuje i uzupełnia swoje zbiory. Stan obecny to 14.514 pozycji, z czego 3255 książek stanowi wydzieloną biblioteczkę dla najmłodszych (klasy I – III SP).

Znajdziesz w zbiorach szkolnej biblioteki cenne pozycje: ok. 50 książek z II połowy XIX wieku, unikatowe wydawnictwa Biblioteki Orła Białego, z pieczątkami 2 Korpusu, wydane w Jerozolimie i Rzymie, egzemplarz I wydania „Kamieni na szaniec” , Londynie 1945.

Polecamy także nowości, których coraz więcej! Fantasy, przygoda, podróże, historia i codzienne problemy nastolatków – czekają na Ciebie: czytelnika i recenzenta. Dobrą książkę polecają uczniom bibliotekarze, ciekawą książkę poleć kolegom i Ty!

Kącik czytelniczy, 3 stanowiska komputerowe, katalog kartkowy, zasobny księgozbiór podręczny, wolny dostęp do półek, na których obok lektur przybywa pozycji nowych, ważnych dla dzieci i młodzieży, a także dla wychowawców i rodziców.

KANON BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

Gimnazjum Sióstr Nazaretanek w Kaliszu

Kanon tworzy 100 książek: 77 z literatury pięknej i 23 z literatury popularnonaukowej, które biblioteka poleca, gdyż są wartościowe, zgodne z misją Szkoły, odpowiednie dla wieku i pożądanych zainteresowań uczniów Nazaretu. W ich doborze wzięto pod uwagę: propozycje gimnazjalistów wyrażone w ankiecie (włączono 31% spośród wszystkich zaproponowanych tytułów), sugestie nauczycieli przedmiotów, doświadczenie dwóch bibliotekarek – polonistek oraz rekomendacje badaczy i krytyków literatury młodzieżowej.Wybrano książki, które podejmują istotne tematy, napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną, książki szanujące kulturę i dobry smak, takie, które ukazując niełatwe problemy nastolatków i ich rodzin nie odbierają nadziei, przeciwnie, wskazują pozytywny stosunek do życia i świata, oraz niosą nieuproszczony, ale czytelny przekaz moralny.

Uzasadnienie można pominąć…?

Starano się zachować proporcje między literaturą polską (56%) i obcą (44%). Włączono zarówno pojedyncze tytuły, jak i cykle powieściowe, literaturę klasyczną (tzw. wysokoartystyczną) i popularną. Pominięto propozycje uczniów, które są w szkole lekturą obowiązkową, bądź adresowaną do młodszego czytelnika (np. wymieniane w ankiecie: Ania z Zielonego Wzgórza L. M. Montgomery, Dziennik cwaniaczka J. Kinney`a, cykl Pan Samochodzik Z. Nienackiego i kontynuatorów, Pamiętnik nastolatki B. Andrzejczuk, Percy Jackson i bogowie olimpijscy D. Riordana, Przygody Tomka A. Szklarskiego), a także horrory, powieści o czarnej magii i wampirach (Zmierzch itp.) oraz sensację dla nieco starszych odbiorców (D. Brown, S. King, H. Coben, S. Larsson). Nie włączono do kanonu książek, proponowanych przez młodzież, które dramaty nastolatków (narkotyki, anoreksja, przemoc w rodzinie, inicjacja seksualna, homoseksualizm) przedstawiają nazbyt drastycznie, bądź bez odniesienia do Dekalogu. W miejsce zaproponowanych popularnych: Dziennika narkomanki H. Rosiek czy My dzieci z dworca ZOO Christine F. wprowadzono alternatywne powieści: Hera, moja miłość i Lot komety A. Onichimowskiej. Starano się w miarę rozsądku uwzględnić książki żywe w obiegu biblioteki, jednak bez wprowadzania do kanonu poczytnych, ale przeciętnych powieści autorstwa P. Coelho, N. Sparksa, C. Zafona, R. P. Evansa, które są dostępne w zbiorach biblioteki szkolnej i mogą być pomocne w uczeniu wartościowania literatury, ale nie zasługują na rekomendowanie ich gimnazjalistom.

Liczba 100 tytułów w kanonie wskazuje na jego umowność. Rozszerzenie oferty sprawia, że zbiór jest rozleglejszy niż potrzeby i możliwości przeciętnego odbiorcy, pozostawiając mu prawo wyboru, bezcenne dla samopoczucia nastolatka. Okres wieku gimnazjalnego: 13 – 16 lat, choć krótki, jest bardzo zindywidualizowany w rytmie rozwoju: piętnastolatki zwykle poszukują doroślejszych książek, wyprzedzających ich wiek. Różnorodność tematyczna i jakościowa (gatunkowa) kanonu wynika także z koedukacyjnego charakteru szkoły. Płeć, jak wynika z badań, jest głównym czynnikiem różnicującym wybory lekturowe nastoletnich czytelników.

Ankieta przeprowadzona wśród naszych gimnazjalistów wykazała, że wspólnym upodobaniem dziewcząt i chłopców cieszy się fantastyka oraz powieść kryminalna i sensacyjna, po czym gusta się różnicują i potrzeby mnożą. Dlatego w kanonie przeważa jednak powieść popularna o tematyce młodzieżowej, przez dziewczęta wybierana najczęściej (jako powieść o miłości i przyjaźni), wzbogacona o książki ważne dla chłopców (powieści Igor B. Ciwoniuk, czy Do pierwszej krwi G. Gortata). Starano się też dobrać utwory różnych autorów, innych niż autorzy szkolnych lektur ( Nowak, Onichimowska, Fox, Kosmowska, Łacina). Nadreprezentatywność w kanonie tego typu powieści może się przysłużyć – oby tak było!- „rozczytaniu” nastolatek. Lubiane przez dziewczęta XIX – wieczne powieści, takie jak Duma i uprzedzenie J. Austen, Wichrowe wzgórza E. Bronte, czy Nędznicy V. Hugo zostały potraktowane jako klasyka, choć nie są to powieści wysokoartystyczne. Klasyka obecna w literackim kanonie w 10,3% służy natomiast wzmocnieniu kulturowego fundamentu edukacji (Przygody Don Kichota, Cervantesa, Quo vadis i Trylogia Sienkiewicza, Faraon Prusa), oraz oswaja z różnymi stylami językowymi, stąd w kanonie Bursztyny Kossak-Szczuckiej, czy Ziele na kraterze M. Wańkowicza.  

Fantastyka, zgodnie z priorytetami uczniów, jest wyraźnie obecna w kanonie (10,8%), ale bez schlebiania najpopularniejszym tytułom. Obok powieści o ustalonej pozycji (Lewisa, Tolkiena, Le Guin, Collins, Martina), włączono do kanonu po jednym utworze klasyków: St. Lema, A. B. Strugackich, J. Zajdla i J. Dukaja. Uwzględniono też zbiór baśni, by utrwalić świadomość czym jest fantastyka – wskazać jej baśniowe i folklorystyczne źródła. W kanonie nie zabrakło też poezji: w wyborze wierszy różnych autorów i z współczesnych najbliższego nastolatkom ks. J. Twardowskiego.

14,3 % tytułów w kanonie to literatura historyczno-obyczajowa i biograficzna. To wysoki procent, zważywszy powszechny spadek zainteresowania gimnazjalistów tradycyjnymi powieściami historycznymi. Jednakże w Gimnazjum Sióstr Nazaretanek tradycyjnie zalecana jest lektura zbeletryzowanych powieści o patronce Szkoły (Fortepian Pana Boga) i bł. Nazaretankach z Nowogródka (Gniazdo Aniołów), a także barwna powieść o Kaliszu pt. Saga grodu nad Prosną.

Reprezentowana w kanonie, także w 14,3%, literatura faktu ma na celu, obok przyjemności czytania, zainteresować gimnazjalistów światem rzeczywistym w jego historii (świadectwa holocaustu: Dziennik Anny Frank i V. Klemperera, spojrzenie dziecka na wojnę: Achtung! Banditen! Albińskiego, walka zbrojna: Szkice spod Monte Cassino Wankowicza) i podróżach (Kapuściński, Cejrowski), ukazać pasjonatów (Grecki skarb – biografiaSchliemanna, odkrywcy Troi) i dzielność niepełnosprawnych (Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń N. Vujicica), przybliżyć postacie wielkich Polaków ( Wujek Karol czy Znamię na potylicy- zbeletryzowana powieść o rotmistrzu Pileckim).

Część drugą kanonu stanowią 23 książki o charakterze popularnonaukowym zaproponowane przez nauczycieli i wychowawców. Jedyną uczniowską propozycją był katechizm młodych – Youcat, który umieszczono na liście. Najliczniej reprezentowane są pozycje z zakresu humanistyki, z uwagi na szeroki ich zakres i konieczność wzmocnienia na etapie gimnazjum tego obszaru wiedzy, oraz książki kształtujące postawy patriotyczne i obywatelskie. Tytuły większości z wybranych pozycji sygnalizują ich zawartość treściową. Dopowiedzenia wymagają być może książki: Życie w słoiku- opowieść nie tylko o Irenie Sendlerowej, ale także o amerykańskich nastolatkach, które ją odnalazły; Młodość jest bogactwem – ciekawie przedstawione sylwetki bohaterskich Polaków XIX i XX wieku, którzy dobrze wykorzystali swoją młodość; „Na tropach sztuki” – w formie eseju, pięknie i przystępnie opowiedziane dzieje sztuki na tle historii i myśli europejskiej.

Nauczyciele matematyki, informatyki, fizyki i biologii rekomendowali książki uzupełniające wiedzę przedmiotową. Poradniki adresowane do nastolatków dotyczą ich rozwoju, relacji i kultury osobistej i są książkami przez nich poszukiwanymi. Treści religijne, ale także formacyjne, poza Youcatem, polecane są w dwutomowym wydawnictwie Tweetując z Bogiem M. Remery. Z kolei Wędrówki po moim Kaliszu – gawędy W. Kościelniaka, kształtują wrażliwość i wiedzę o regionie.

Literatura piękna

  • Anderson E., Oskar Pill: 1.Dwa królestwa, 2. Zakon medykusów
  • Austen J., Duma i uprzedzenie
  • Baśnie i legendy: polskie i świata- antologia
  • Bąkiewicz G., O, melba!
  • Boyne J., Chłopiec w pasiastej piżamie
  • Bronte E., Wichrowe wzgórza
  • Cejrowski W., Rio Anaconda / Gringo wśród dzikich plemion
  • Cervantes M., Przygody Don Kichota (wersja dla młodzieży)
  • Christie A., I nie było już nikogo / 12 prac Herkulesa
  • Ciwoniuk B., Igor,
  • Collins S., Igrzyska śmierci, W pierścieniu ognia, Kosogłos
  • Conan Doyle A., Przygody Sherlocka Holmesa
  • Domolewski Z., Zosia pleciona
  • Dukaj J., Wroniec
  • Dybowski J. T., Saga grodu nad Prosną
  • Flanagan J., Zwiadowcy (seria) i Drużyna (seria)
  • Fox M., Niebo z widokiem na niebo
  • Frank A. Dziennik
  • Gaarder J., Dziewczyna z pomarańczami
  • Gordon R., Williams B., Tunele (cykl)
  • Gortat G., Do pierwszej krwi
  • Holewiński W., Opowiem ci o wolności
  • Hosseini K., Chłopiec z latawcem
  • Hugo V., Nędznicy
  • Kamieńska A., Księga nad księgami
  • Kapuściński R., Imperium
  • Klemperer V., Dziennik 1933-1945. Wybór dla młodych czytelników.
  • Kocięcka W., Oddajcie mi świętego Mikołaja!
  • Konik R., Znamię na potylicy
  • Kosik R., Feliks, Net i Nika (seria)
  • Kosmowska B., Buba
  • Kosmowska B., Pozłacana rybka
  • Kossak Z., Bursztyny
  • Le Guin U., Ziemiomorze (cykl)
  • Lee H., Zabić drozda
  • Lem S., Bajki robotów
  • Leszczyński G., Po schodach wierszy. Antologia
  • Lewis C. S., Opowieści z Narnii
  • Łacina A., Kradzione róże
  • Łysiak W., Szachista
  • Martin G., Gra o tron
  • Musierowicz M., Jeżycjada (cykl)
  • Nowacka E., Małgosia kontra Małgosia
  • Nowak E., Drzazga
  • Onichimowska A., Hera, moja miłość
  • Onichimowska A., Lot komety
  • Orwell G., Folwark zwierzęcy
  • Ostrowicka B., Świat do góry nogami
  • Paolini Ch., Brisingr
  • Picault J., Bez mojej zgody
  • Pilipiuk A., Oko jelenia (seria)
  • Prus B., Faraon
  • Remarque E., Na Zachodzie bez zmian
  • Riordan D., Olimpijscy herosi (seria)
  • Sapkowski A., Miecz przeznaczenia
  • Schmitt E. E., Oskar i pani Róża
  • Sienkiewicz H., Quo vadis
  • Sienkiewicz H., Trylogia
  • Spinelli J., Gwiazda
  • Stone I., Grecki skarb
  • Strugaccy A. B., Trudno być bogiem
  • Swift J., Podróże Guliwera
  • Szabo M., Tajemnica Abigel
  • Terakowska D., Córka czarownic
  • Terakowska D., Tam gdzie spadają anioły
  • Thor A., Prawda czy wyzwanie
  • Tolkien J. R., Władca pierścieni
  • Twardowski J., Wiersze
  • Verne J., Tajemnicza wyspa
  • Vujicic N., Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń
  • Wańkowicz M., Szkice spod Monte Cassino
  • Wańskowicz M., Ziele na kraterze
  • Wojtatowicz N., Fortepian Pana Boga (o Patronce Szkoły)
  • Wojtatowicz N., Gniazdo Aniołów (o Bł. Nazaretankach z Nowogródka)
  • Zajdel J., Paradyzja
  • Zuchniewicz P., Wujek Karol. Kapłańskie lata papieża
  • Zusak M., Złodziejka książek

Literatura popularnonaukowa

  • Canfield J., Hansen M.V., Kirberger K., Balsam dla duszy nastolatka
  • Dańkowska M., Nastolatki i bon ton
  • Gaarder J., Świat Zofii
  • Giorfano E., Lasconi T., Boscato G., Nastolatki: trudne pytania, t. 1-2
  • Guze J., Na tropach sztuki
  • Hawking L. S., Jerzy i wielki wybuch
  • Hewitt P., Fizyka wokół nas
  • Hillis W. D., Wzory na krzemowej płytce,
  • Kościelniak W., Wędrówki po moim Kaliszu
  • Mayer J., Życie w słoiku
  • Meissner K. OSB, Suszka B., Twoje życie: rozmowy z dziewczyną / z chłopakiem
  • Nowak A. (oprac.), Wielka Księga Patriotów Polskich
  • Odziemkowska M., Młodość jest bogactwem
  • Orr A., Niedźwiedź Wojtek. Niezwykły żołnierz Armii Andersa
  • Parandowski J., Z antycznego świata,
  • Pronzato A., Tysiąc jeden powodów aby żyć
  • Przystawa J., Odkryj świat fizyki
  • Remery M., Tweetując z Bogiem, cz. 1 i 2
  • Rożek T., Nauka – to lubię! Od ziarnka piasku do gwiazd
  • Steinhaus H., Kalejdoskop matematyczny
  • Wachowicz B., Wierna rzeka harcerstwa (cykl)
  • Wieliczko – Szarkowa J., Żołnierze niepodległości 1914 – 1918 i Żołnierze wyklęci
  • Youcat – Katechizm KK młodych

Jeśli w szkolnej bibliotece zabrakło egzemplarza omawianej lektury,
jeśli czytanie masz we krwi,
jeśli potrzebujesz nowości i rzadkich książek –
zasobna Miejska Biblioteka Publiczna czeka na ciebie.

Sprawdź w katalogu on line, w której z filii możesz wypożyczysz potrzebną ci książkę.

katalog

Aktualności

Najnowsza galeria zdjęć